Till innehåll

En ofri person berättar

FN:s mänskliga rättigheter säger att alla människor är födda fria. Trots detta var Maj-Britt Johansson en av dem som inte fick leva sitt liv i frihet. Maj-Britt levde nästan hela sitt liv instängd på olika sjukhus därför att lärare och läkare tyckte att hon inte klarade av att bo hemma och gå i skola. Här kan du läsa och lyssna till Maj-Britts berättelse.

Det här brevet skriver hon till sin syster när hon är 19 år och året är 1948.

Maj-Britts brev till sin syster

Västervik 6 juni år 1948

Kära syster Gertrud,

Stort tack för paketen som jag fick av dig. Det var roligt att få något.

Vad gör du i sommar? Kan du komma och hälsa på mig? Det var så länge sedan vi sågs. Då var jag 8 år. Nu är jag 19 år.

Har du hört något från dom andra syskonen? Jag har inte hört från dem på länge. Du är den enda som skickar brev till mig.

Jag har fått ett paket från en tant i Eksjö. Hon är så snäll mot mig. Hon ska snart komma och hälsa på. Hon tänker mycket mer på mig än vad mina syskon gör.

Jag skulle bli glad om jag fick åka hem och hälsa på mina syskon. Kan du hjälpa mej att komma ut från sjukhuset? Det är inte roligt att vara instängd när man är så ung.

Hur hade du det på midsommarafton? Här på sjukhuset hade de midsommarfest. Men jag fick inte gå. Doktorn sa att jag var för sjuk för att vara med. Jag hoppas jag blir frisk så jag kan vara med en annan gång.

Många hälsningar från din syster Maj-Britt.
Skriv snart!

Foto på Maj-Britt

Ett foto på Maj-Britt

Få texten uppläst

För lärare – Vill du skriva ut brevet till dina elever?